Annons:
Etikettsök-och-spår
Läst 2457 ggr
Hundtassens
2/10/16, 11:46 AM

Welsh springer spaniel

Hej!

Nu har jag fått hem min omplacering och hon har varit hemma i två veckor.  Jag vill super gärna träna viltspår med henne som jag gjort med min andra hund menjag behöver lite råd eller tips. Ho har alltid bott i stan och jag bor mitt ute på landet. Att var lös i trädgården är inga problem men hittar hon en god doft från något vilt tar instinkterna över och hon lyssnar inte alls. Så när vi gått i skog har hon haft lina men hon går upp i varv så otroligt och släpper det inte. hon vill bara föl ja doften och inte alls följa med matte. Det är ju super bra att hon är såpass intresserad av spår men har någon tips på hur jag kan få henne att förstå skillnad på en promenad och ett spårtillfälle? Jag vill gärna ha massvis med tips alla är välkommna mvh Lyzanne

Annons:
Lizelda
2/10/16, 12:08 PM
#1

Använd bara lina när du ska spåra, ha henne annars kopplad eller lös. Jag hade även använt sele vid spår och halsband annars, för att ha helt olika utrustning vid de båda sakerna. Sedan detta med instinkt, det har inte särskilt mycket att göra med att hon drar iväg. Självklart är ju det grunden men efter bara två veckor så kan du inte räkna med att hon ser dig som matte. Du är fortfarande bara en person.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hundtassens
2/10/16, 11:31 PM
#2

olika utrustning har jag på henne. Hon vet att jag är matte och det har nog absolut inget med det att göra men jag försöker få tips med att bryta hennes instinkt lite. Även när vi går vanlig promenad i koppel och hon får nos på ett spår blir hon hetsig och vill inte släppa det. Stänger ute alla ljud och "jobbar". Instinkten är enda anledningen hon drar iväg då hon hatar när jag och min andra tik går för långt ifrån henne och hon har en mildare grad av seperations ångest. men så fort instinkterna kommer fram stänger hon ute allt.

Lizelda
2/11/16, 12:36 AM
#3

Welshen är inte en ras som har stark jaktinstinkt, inte alls. Och nej, efter två veckor så vet inte hunden att du är matte, ni har inte format det bandet än. Då är du inte heller särskilt fokuserande under promenader och då flyttar hon fokus till annat istället. Du skriver nu att du har olika utrustning på henne men i första inlägget skrev du att du har henne i lina?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hundtassens
2/11/16, 1:20 AM
#4

Welshar har en otrolig viltspårsförmåga (vilket även står på skk). Hon vill inte jaga men spåra. Jag har henne i lina i skogen/ängen eftersom hon kom till mig otroligt understimulerad och jag tyckte hon ska få springa lös med min andra tik. När vi spårar har hon ett speciellt sele som endast används vid spårning och en läder spårlina men på promenader går hon ibland i plastlina och ibland koppel. Så ja hon går i lina. Det jag vill ha tips på är hur jag ska få hennes fokus från spåret när vi inte ska spåra utan bara gå promenad och hur jag ska bryta instinkten just då. Känner u inte att du kan svara på det så behöver du inte kommentera då det känns som om dina kommentarer är lite negativa. Jag är ju den som har hunden så jag tror jag vet hur hon är som spårhund osv.

Lizelda
2/11/16, 2:39 AM
#5

Då jag äger och föder upp welshar så är jag inte helt nybörjare på det. Ja, de gillar att spåra men det är inget rastypiskt "problem" att de glömmer tid och rum och hetsar upp sig. Hunden skiter fullständigt i om linan är i plast eller läder, lina som lina. Om hon nu som du säger är understimulerad så vet du ju orsaken?  Welshar är oerhört intelligenta och påhittiga, de älskar att lära och testa nya saker. Träna tricks, kanske testa nosework och gärna köpa godisgömmor och pussel. Glöm spårningen tills promenader funkar. Du behöver bli hennes mittpunkt, den personen hennes värld kretsar runt. När ni väl är där så kommer hon vara mycket mer villig att fokusera och lyssna på dig på promenader. Ingen lina, bara koppel och mental stimulering.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Hundtassens
2/11/16, 1:05 PM
#6

hon ser skillnad mellan läder och plast och selena. när vi ta fram läder linan med spårselet går hon i taket för det är så kul medans den andra är typ "okejdå" bara ett sätt att få låta henne springa och leka lite! När vi väl spårar är hon super duktig och tycker det är super kul. Att det var ett rastypiskt "problem" att hon hetsar har jag aldrig sagt men att rasen gillar att spåra ja! Godisgömmor och pussel har jag och vi tränar en hel del men hon har hela livet bott i stan så inte så konstigt att det är spännande att vara i skogen. vi ska även gå på brukshundkulbben för lite vardagslydnad då hon fick sitta på bord hemma och är ouppfostrad hela hon. Hennes mentala stimulering är det inget fel på men hur hon blir vid goda dofter det är det.

Annons:
landsbygdsbo
2/20/16, 8:13 PM
#7

Springrar över huvud taget ska inte driva iväg efter vilt. Man har avlat i många hundgenerationer för att åstadkomma detta. Welshen har tråkigt nog mer eller mindre drivit in i utställnings o soffhörnet.

Ett stort problem är att de marker som passar blir allt sällsyntare.  Och det vilt man inriktar sig på följer den trenden. mkt beroende på det moderna jordbruket.

Men en kaninjakt med spaniel sätter både nerver o och skicklighet på prov. Samt att det är fröjd att se dessa arbetsvilliga hundar jobba så nära skyttar o hundförare

Upp till toppen
Annons: