Annons:
Etikettträning-och-aktivering
Läst 2866 ggr
Sippo
2016-02-23 17:28

Östsibirisk Laika

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Förlåt om detta låter veligt!

Lite bakgrund först: Har tagit över en Östsibirsk laika på fem år, hane, som heter Zako. Han jagar mest troligt inte då det va därför förra ägaren inte ville ha kvar honom. Förra ägaren va väldigt elak med Zako och har mest troligt slagit honom. Blev akut omplacering till mig. Fick dock med alla papper på honom samt stamtavla.

Det jag vill ha hjälp med är tips på aktivering och lekar som kan stilla en laikas energi. Zako är väldigt lugn men lite hjärngympa är ju alltid bra.  Brukar gå minst 3 timmar promenad om dagen. Han brukar också busa med min tik(newfoundland) i samma storlek men hade så gärna velat kunna ha honom lös, använder spårlina nu. Kommer det ens att gå?

Finns det någon i Östersund som vet mer om jakt och som hade kunnat se hur duktig han faktiskt är på att jaga? Hade ju varit kul att kunna använda han till det han är avlad för. Hade velat ställa ut honom också då han är riktigt fin! Men måste han klara jaktprovet innan man kan ställa ut honom?

Är tacksam för svar! Mvh Linnea och Zako

Annons:
vallhund
2016-02-23 18:13
Vizzla
2016-05-22 19:18
#2

Viltspår är ju alltid bra aktivering. 

Sen kan du köra specialsök om han har en bra näsa. 

Hoppas du hittar nån i Ösd som kan hjälpa dig utvärdera hunden. Tyvärr kan det ju vara så att förra ägaren är orsaken till att hunden "jagar dåligt" om de varit för hårda. Inte allt för ovanligt att de skyller på hunden fast de egentligen själva är orsaken till att de förstört hunden

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

AktivaSiri
2016-06-19 13:12
#3

Ni kan ställa ut honom.

Då det gäller jakten är det nog så att han har använts till älgjakt och inte lyckats så bra. Sen går det att fundera kring vad som gjort att han inte fungerat bra till det. Men då det gäller just älgjakt så ställs ju rätt höga krav på hundarna. Så är det fel jaktlag och hunden på de chanser han får inte får till jakten så kan det vara kört.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Upp till toppen
Annons: