Annons:
Etikettdrivande-hund
Läst 2060 ggr
[Ajaw]
9/16/16, 3:11 PM

Bästa hunden

Vilken skulle ni vilja påstå är den bästa drivande jakthunden att skaffa som första jakthund? Främst till jakt av rådjur men vore kul att kunna jaga lite annat också så som räv och hare. Drever verkar vara den absolut bästa när jag läser runt och pratar med jägare, men vill bara ha så många åsikter som möjligt :)

Annons:
m2studio
9/20/16, 11:23 AM
#1

:) jag har tränat min Jack Russell att driva rådjur men han driver bort dem istället. Felet ligger i min tränings metod :)

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Taxelina1
9/24/16, 10:30 AM
#2

Taxen är otroligt mångsidig. Vi har jagat både rå, hjort, hare, räv och älg med våra. Den ena föredrog att jaga älg och vildsvin vilket inte var så populärt. Tax och vildsvin är ingen bra kombo. Jag vet taxar som hade jaktchampionat,  som fått det på både hare och rå.

Skulle du vilja kolla upp lite mer angående taxen så kan jag ge dej rådet att kontakta svenska tax klubben för mer information. Många taxar i dag används bara till viltspår och utställning. Så det är noga att du får från dom rätta jaktlinjerna.

http://taxklubben.org/

Hälsning från en stor djurvänCool

Lona
12/24/16, 11:43 AM
#3

#2, OT men hur ställer sig Taxklubben till jaktavel vs show/sällskapsavel? Lite intressant det där hur klubbarna gör när raserna är delade på arbetande (bruks, jakt, drag osv) och sällskapslinjer, labbeklubben negligerar ju jaktbiten totalt :-( .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

landsbygdsbo
1/12/17, 9:06 PM
#4

För de flesta passar taxen utmärkt. men lot den inte börja jaga för tidigt, då blir den lätt en jaktmaskin.  För en liten jaktmark är det ju lämpligt att det dels buktar bra och att hunden inte är för envis.

Som hund är taxen helskön, speciellt när den hunnit bli några år och fått ett självförtroende värt en dobermann. Bra jakthundar, bra hemmahundar som skänker mycket glädje i båda fallen.

AktivaSiri
1/14/17, 2:28 PM
#5

En Drever som du är inne på eller en Basset Fauve de Bretagne skulle kunna vara bra val för dig. Läs på lite om Fauve så får du se vad du tycker :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Upp till toppen
Annons: