Annons:
Etikettfågeljakt
Läst 1821 ggr
JoannaLi
2017-03-08 08:47

Nybörjarfrågor, fågeljakt

Jag har kikat lite grann på fågeljakt, det känns roligt och intressant, i alla fall att forska lite i. (Uppvuxen i älgfamilj så nu vanärar jag väl familjen…) 

Lite grann har jag väl kunnat luska fram, men om någon vill utbilda en nybörjare så vore jag tacksam! 

Vad är rimligt att man får jaga på den egna marken, och hur mycket? Tilldelas man per jaktlag, som det är med älg? Har man jaktlag för fågel? Nä? (Västerbotten + centrala Dalarna) 

Hur gör man för att få jaga på fjäll? (Betalar för jaktturer i fjällnäringsföretag?) 

Sjöfågel med vorsteh? Eller bör man ha retriever för det? 

Jagar man orre/tjäder med hund?

När ligger fågelsäsongen? Höstkanten? 

Mellan tummen och pekfingret, när kan man tro att en vorsteh/pointer är injagad/färdigtränad? (I ålder dvs.)

Övriga tips mottages tacksamt!

Annons:
AktivaSiri
2017-03-11 23:44
#1

Tänkte att jag i varje fall svarar på dina frågor för stunden :)

Vad är rimligt att man får jaga på den egna marken, och hur mycket? 
Det beror ju på hur marken ser ut och om man håller efter predatorerna som tar de flesta fågelungarna. Svårt att svara på men fåglar som nötskrika och andra kråkfåglar kan man ju skjuta mycket av då de tar andra fåglar på olika sätt.

Tilldelas man per jaktlag, som det är med älg? 
Nej ingen särskild tilldelning.

Har man jaktlag för fågel? Nä? (Västerbotten + centrala Dalarna) 
Nej det är småvilt så det brukar man kunna jaga som man vill. Men det kan ju bero på regler i VVO.

Hur gör man för att få jaga på fjäll? (Betalar för jaktturer i fjällnäringsföretag?) 
Man betalar till staten egentligen då det är deras mark. Men via https://www.natureit.se/sv går det köpa jaktkort på området man vill jaga ripa under fjället. 

Sjöfågel med vorsteh? Eller bör man ha retriever för det? 
Apporterande är ju kanske smidigast. Men inget krav egentligen.

Jagar man orre/tjäder med hund?
Ja, det finns trädskällare som man använder till att jaga dem.

När ligger fågelsäsongen? Höstkanten? 
Under tillåten jakttid :)

Mellan tummen och pekfingret, när kan man tro att en vorsteh/pointer är injagad/färdigtränad? (I ålder dvs.)
Skulle säga att det märker man, men mentalt kanske hunden mognar när den kommer upp mot 3-5 år.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

JoannaLi
2017-03-12 00:29
#2

#1 Tack! Bra svar :)

AktivaSiri
2017-03-16 14:15
#3

Hoppas det hjälpte något i alla fall :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Lona
2017-03-19 11:44
#4

#1, Lite OT men när man jagar med trädskällare, plockar man helt enkelt upp fågeln själv då, man har väl ingen apportör med sig (men är givetvis närmre än vid tex andjakt)? Har aldrig hört att finnspetsar eller nobsar apporterar…?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

AktivaSiri
2017-03-19 20:03
#5

#4, Ja, man plockar upp fågeln själv :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Hanna.siri.saijo.
2017-03-24 13:03
#6

Om man vill jaga tjäder eller orre är nog Norrbotten spetsen och finsk spetsen väldigt bra raser till den jakten. Jag själv jagar med finsk spets.

Annons:
Upp till toppen
Annons: